Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.inpa.gov.br/handle/1/13984
Title: Estudo antropométrico, clínico e de padrões alimentares em um grupo de escolares de Manaus, 1976
Authors: Giugliano, Rodolfo
Albuquerque, Helyde C. R.
Shrimpton, Roger
Issue Date: 1978
metadata.dc.publisher.journal: Acta Amazonica
metadata.dc.relation.ispartof: Volume 8, Número 1, Pags. 75-82
Abstract: A group of 69 children in the first year of a State School in a poor area of urban Manaus, Amazonas, was subjected to clinical, anthropometric and dietary studies. Eighty-five percent of the children were malnourished when compared by height and/or weight to the Harvard Growth Pattern. Clinical evidence of anaemia and Vitamin A deficiencies were high. The frequency of end of the first year exam failure was higher in malnourished children. The food pattern seemed good from a qualitatively point of view but referred to Sunday. The school children were regular beneficiaries of the National School Snack Campaign (CNAE).
metadata.dc.description.resumo: Exame físico, medidas antropométricas e padrões alimentares foram obtidos em um grupo de 69 escolares na primeira série do primeiro ciclo escolar de Manaus. O estudo foi realizado numa escola localizada e recebendo crianças de um bairro pobre da cidade. As crianças estavam recebendo merenda escolar. Alto índice de desnutrição foi encontrado, acompanhado de sinais de anemia e provável carência de Vitamina A. A incidência de cáries dentárias também foi elevada. Freqüência elevada de reprovações foi encontrada e suas prováveis correlações com o estado nutricional estabelecidas. O padrão alimentar, mesmo considerando ser um domingo, parece bom qualititavamente, salientando-se a presença da farinha de mandioca como básica em todos os cardápios.
metadata.dc.identifier.doi: 10.1590/1809-43921978081075
Appears in Collections:Artigos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
artigo-inpa.pdf1,44 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons