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Title: EFEITO DO CLIMA E DO USO DO SOLO SOBRE O ATROPELAMENTO DE VERTEBRADOS NA BR-319: NOVOS DESAFIOS PARA A FAUNA NA AMAZÔNIA CENTRAL
Other Titles: Temporal variation in hotspots and the effects of climate and landscape on wildlife roadkill along the BR-319: conservation challenges in a high-biodiversity area in the Amazon
Authors: Martins, Pablo Nascimento
metadata.dc.contributor.advisor: Rosa, Clarissa
metadata.dc.contributor.co-advisor: Gordo, Marcelo
Keywords: Ecologia de Estradas
Conservação
Issue Date: 26-Feb-2025
Publisher: Instituto Nacional de Pesquisas da Amazônia - INPA
metadata.dc.publisher.program: Ecologia
Abstract: Roads have significant impacts on wildlife, with roadkill posing a major threat to many species. In the Amazon, highways cut through biodiversity-rich ecosystems, exposing mammals, birds, reptiles, and amphibians to roadkill risks. Increasing traffic and the expansion of road networks have contributed to population declines, influenced by environmental characteristics and seasonal conditions in each region. In this context, the objective of our study was to identify the temporal variation of roadkill hotspots and investigate their relationship with climatic (temperature and precipitation) and landscape (forest, agricultural, and wetland cover) factors. We used a roadkill database from the first 177.8 km of BR-319 (Manaus – Porto Velho) from 2017 to 2021 to evaluate variations in hotspots over time and investigate how climatic and landscape factors affect roadkills at different buffers (500m, 1km, 5km, and 10km). We recorded 673 roadkill incidents (107 mammals, 251 reptiles, 152 birds, and 163 amphibians). Our study identified distinct hotspot patterns among different animal classes. Climatic and landscape factors significantly influenced roadkill rates, with higher temperatures correlating with more roadkill, while precipitation generally reduced incidents. Additionally, higher forest and water cover helped reduce roadkill across various species. The results suggest that climatic and landscape factors play crucial roles in shaping roadkill patterns, highlighting the need for conservation strategies specific to the context of highways. We conclude that mitigating roadkill along BR-319 will require integrated approaches that consider environmental variables, traffic management, and habitat protection to reduce wildlife mortality.
metadata.dc.description.resumo: As estradas causam grandes impactos na fauna, sendo o atropelamento de animais uma ameaça significativa para muitas espécies. Na Amazônia, as rodovias cortam ecossistemas ricos em biodiversidade, expondo mamíferos, aves, répteis e anfíbios ao risco de atropelamento. O aumento do tráfego e a expansão das redes rodoviárias têm contribuído para a diminuição das populações, influenciadas por características ambientais e condições sazonais de cada região. Nesse contexto, o objetivo do nosso estudo foi identificar a variação temporal dos pontos críticos de atropelamento e investigar sua relação com fatores climáticos (temperatura e precipitação) e da paisagem (cobertura florestal, agrícola e de áreas alagadas). Utilizamos um banco de dados de atropelamentos do primeiro trecho de 177,8 km da BR-319 (Manaus – Porto Velho) no período de 2017 a 2021 para avaliar as variações nos pontos críticos ao longo do tempo e investigar como os fatores climáticos e paisagísticos afetam os atropelamentos em diferentes buffers (500m, 1km, 5km e 10km). Registramos 673 incidentes de atropelamento (107 mamíferos, 251 répteis, 152 aves e 163 anfíbios). O estudo identificou padrões distintos de pontos críticos de atropelamento entre as diferentes classes de animais. Fatores climáticos e paisagísticos influenciaram significativamente as taxas de atropelamento, com temperaturas mais altas correlacionadas a mais atropelamentos, enquanto a precipitação geralmente reduziu os incidentes. Além disso, a maior cobertura de florestas e águas ajudou a reduzir os atropelamentos em várias espécies. Os resultados sugerem que fatores climáticos e paisagísticos desempenham papéis cruciais na formação dos padrões de atropelamento, ressaltando a necessidade de estratégias de conservação específicas para o contexto das rodovias. Concluímos que a mitigação dos atropelamentos ao longo da BR-319 exigirá abordagens integradas que considerem variáveis ambientais, gestão do tráfego e proteção de habitats para reduzir a mortalidade da fauna.
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