Use este identificador para citar ou linkar para este item: https://repositorio.inpa.gov.br/handle/1/14137
Título: Alocação do uso da terra dos colonos da Rodovia Transamazônica e sua relação com a capacidade do suporte humano
Autor: Fearnside, Philip Martin
Data do documento: 1982
Revista: Acta Amazonica
É parte de: Volume 12, Número 3, Pags. 549-578
Abstract: The present paper discusses the resource allocation behavior of the colonists in a part of Brazil's Transamazon Highway Colonization area, and outlines the procedures used to model this behavior as a part of a computer simulation designed for producing estimates of human carrying capacity. The study applies to an area of 236 of the 100 ha colonist lots centered on Agrovila Grande Esperança, 50 km west of the town of Altamira, Pará. The allocations made by actual colonists, and the decision processes used to arrive at these allocations, are exceedingly complex. For the purposes of reproducing these allocations as faithfully as possible in a computer simulation, the decisions can be divided between subsistence and cash crop allocations. Colonists' strategies for cash crop allocation can be classified into four land use patterns: annual cash crops, perennial cash crops, cattle ranching, and outside labor. These patterns are strongly related to colonist backgrounds. Changes in the colonist population through turnover result in changed cash cropping allocations through time. Colonists with rural backgrounds and no previous ownership or management experience, known as laborer farmers, make smaller allocations than do mixed populations which include other colonist types. Differences in failure probabilities between types are inconclusive, but are extremely high in all cases. From the point of view of recommending modifications in the planning of colonization projects, the interpretation of information on land use allocation, failure probabilities, and carrying capacity is entirely dependent on a clear formulation of the objectives of any given project. Conflicting objectives, as in the case of the Transamazon Highway Colonization Project, can lead to different conclusions on such important questions as the type of selection criteria which should be used in screening prospective colonists.", 'en
Resumo: O presente trabalho trata do comportamento da alocação de recursos dos colonos em uma parte da área de colonização da Rodovia Transamazônica, e esboça os procedimentos usados para modelar este comportamento como uma simulação em computador realizada para produzir estimativas da capacidade de suporte humano. Para o propósito de reproduzir as alocações dos colonos o mais fielmente possível na simulação de computador, as decisões podem ser divididas entre alocações de subsistência e de cultura comercial. As estratégias de alocação para cultura comercial podem ser classificadas em quatro padrões de uso da terraculturas comerciais anuais, culturas perenes, pecuária de gado, e trabalho externo. Estes padrões estão fortemente relacionados aos antecedentes do colono. Mudanças na população de colonos através de substituições, resultam em mudanças das alocações de cultura comercial, ao longo do tempo. Colonos com antecedentes rurais e sem experiência anterior de possuir ou administrar terras, conhecidos como agricultores trabalhadores, fazem menores alocações do que as populações mistas que incluem outros colonos. Diferenças nas probabilidades de insucesso entre os tipos são inconclusivas, mas são extremamente altas em todos os casos. Do ponto de vista de recomendar modificações no planejamento dos projetos de colonização, a interpretação de informação sobre alocação de uso da terra, probabilidade de insucesso, e capacidade de suporte é inteiramente dependente de uma formulação clara dos objetivos de qualquer projeto específico.
DOI: 10.1590/1809-43921982123549
Aparece nas coleções:Artigos

Arquivos associados a este item:
Arquivo Descrição TamanhoFormato 
artigo-inpa.pdf8,38 MBAdobe PDFThumbnail
Visualizar/Abrir


Este item está licenciada sob uma Licença Creative Commons Creative Commons